Kako razvijati emocionalnu intelegenciju kod deteta

Igraonica Mlekce

They may forget what you said, but they will never forget how you made them feel.

 

Biti emocionalno pismen u 21. veku postaje nezaobilazan preduslov za stvaranje dobrih odnosa, napredovanje na poslu ili očuvanje i produbljivanje nama bliskih veza.

 

Emocionalna inteligencija poslednjih je godina često spominjan pojam, kojem naučnici pridaju puno značaja. Ako je cilj vaspitanja stvoriti srećnu, zadovoljnu i dobro prilagođenu osobu, visok procenat emocionalne inteligencije važniji je no što mislimo.

 

Želimo li ukratko objasniti pojam emocionalne inteligencije, tada bi to bio skup emocionalnih i društvenih veština koje čoveku pomažu da bolje funkcioniše i lakše se nosi sa svakodnevnicom. Dakle, emocionalna inteligencija je nešto što se rečima tako lako opisuje, ali to je i nešto što je istovremeno prava životna mudrost .

 

emotivni-razvoj1

 

Istraživanja su pokazala da članovi Mense ( kluba najinteligentnijih) ne pokazuju veći ukupni uspeh u životu od prosečno inteligentnih. Velika inteligencija, očito, nije preduslov da bismo zadržali partnera, ostvarili uspešne veze s drugim ljudima, bili vedri i optimistični. No, visoka emocionalna inteligencija, ili EQ, pomoći će nam upravo u veštinama ophođenja s drugim ljudima, u tome da lakše savladavamo stres, manje tragično sagledavamo probleme i slično.

 

Emocionalna inteligencija nešto je što delImično dobiJamo genima, ali i učimo. Što ranije počnemo savladavati brojne emocionalne i društvene veštine, to će nam zbog visoke emocionalne inteligencije život biti lakši i ugodniji.

 

Činjenica jeste da se ljudi međusobno razlikuju po karakteru, tako da se neki srećnici među nama rađaju prirodno sa velikim optimizmom i sa visokom emocionalnom inteligencijom, no istina je da većina nas ipak nema takve genetske predispozicije. Odlična vest je da postoje vrlo jednostavni i razrađeni trikovi, veštine, navike i igre kojima mož emo poboljšati emocionalnu inteligenciju. Kako je emocionalna inteligencija ipak manje genetski uslovljena, to nam omogućuje da popravimo propuste prirode i sami utičemo na razvoj svojih i dečijih sposobnosti.

 

Emocije su nešto što je u prošlosti predstavljalo prirodnu zaštitu i instinktivne ljudske reakcije: strah nam pomaže da izbegnemo opasnost , da se ne povredimo, uz pomoć ljutnje lakše savladavamo prepreke (adrenalin nas tera napred) itd. U slučaju naših primitivnih predaka sve je bilo jednos.tavno ­ emocije su se aktivirale u pravim trenucima. No, danas, najviš e zbog stresnih uslova života, ljutnja se aktivira u saobraćajnim guž vama, gledanjem televizije aktiviraju se sve vrste emocija, pa čak i za vreme igra nja video igrica. Priroda nije predvidela ovakav način života i naše nas emocije često zbunjuju, pa i ometaju. Emocije su biohemijske reakcije u mozgu, te se aktiviraju na podražaj. Dakle, u prošlosti su podražaji opravdavali aktiviranje emocija, dok danas to više nije uvek tako.

 

Srećom, kako su emocije biohemijske reakcije, tako postoje vrlo jednostavni načini da promenimo svoj mozak i mozak svoga deteta, odnosno da se ‘istreniramo’, naučimo drugačije reagovati i time unapredimo emocionalnu inteligenciju. Za sada ćemo reć i da se osmeh, optimizam, dobro raspoloženje, ograničavanje ljutnje i druge veštine vežbaju igrama, trikovima, veštinama i navikama.

 

emotivni-razvoj2

 

TEST ­ EQ

Ovaj je jednostavan test koji služi boljem upoznavanju sebe i svojih emocija. Cilj ovog testa nije da pruži tačnu definiciju i vrednost Vaše emocionalne inteligencije

Za razliku od IQ testa u ovom E­IQ testu nema bodovanja. Velika većina čovečanstva pala bi na njemu, dakle na tebi je tek da uporediš koliko si tačnih odgovora zaokružio/la, a zatim da promisliš o mogućnostima uvođenja nekih promena kada su u pitanju tvoje reakcije na određenje spoljašnje činioce.

Na pitanje ­IQ testa odgovorite sa T ( tačno) ili N ( netačno ):

  1. Ako me verbalno napadnu obavezno se razljutim.
  2. Dobro se nosim sa tuđim osećajima tuge, čak i mojih najbližih.
  3. Ukoliko mi neko preti fizički, osećam ljutnju i strah.
  4. Mogu se odlučiti da volim nekoga, a onda to i pokazujem.
  5. Dobro podnosim tuđi gnev i mržnju.
  6. Zbog nekih stavri se redovno brinem.
  7. Ponekad i u nekim situacijama osećam stid.
  8. Osećaji ljutnje neprestano mi se vraćaju zboge pojedinih situacija ili osoba.
  9. Zbog nekih stvari iz moje prošlosti osećam stid.
  10. Ponekad se osećam poniženo.
  11. Zbog nekih situacija redovno osećam teskobu.
  12. Zbog specifičnih pitanja neprestano mi se vraćaju osećaji tuge.
  13. Ljubomora je ponekad deo moga života.
  14. Redovno padam u depresiju.
  15. Stres me nikad ne napušta.
  16. Sasvim slobodno zagrlim druge osobe oba pola.
  17. Redovno sebi dopuštam trenutke plača.
  18. Uz određenog partnera mogu izraziti sve što sledi: emocionalnu ljubav, fizičku ljubav i reči ljubavi.
  19. Kada se dobro isplačem osećam se odlično.
  20. Bez ustezanja i vrlo iskreno mogu reći ” Volim te” muškarcu, ženi ili detetu.

Najvažnije što ti ovaj test može ponuditi jeste misao :” Ja mogu promeniti svoju emocionalnu reakciju “. A ti to možeš! Možda će ti za to trebati prilično vremena i energije, ali prvi korak se ogleda u tome da shvatiš da ti to MOŽEŠ. Drugi bi bio prihvatiti ideju da ti to ŽELIŠ promeniti.

 

Ova ŽELjA ćete odvesti do cilja kojim trebaš ići. Tvoj proces rasta možda sadrži hiljadu koraka, pa je zato strpljenje i upornost nešto bez čega proces ne može da se odvija…

 

Uporediti tvoje i poželjne odgovore pa zaključi sam ili uz pomoć dobrog prijatelja koliko si emocionalno zreo i trebaš li preduzeti kakve promene u načinu razmišljanja i doživljavanja sebe i drugih.

Poželjni odgovori:

1. N, 2. T, 3. T, 4. T, 5. T, 6. N, 7. N, 8. N, 9. N, 10. N, 11. N, 12. N, 13. N, 14. N, 15. N, 16. T, 17. T, 18. T, 19. T, 20. T

 

emotivni-razvoj

Leave a Reply

Your email address will not be published.